Thursday, November 4, 2010

Anak bongsu.. DING!

Dulu kat sekolah menengah dan kat kampus ada la kengkawan cakap aku nie ANAK BONGSU... penat i nak explain balik kat diorang nie..hahahaah.....nak tergelak den..tetiba buat aku terfikir..aku nie macam anak bongsu ker??..puas jugak duk telik2..tang mana yang anak bongsunye..karekter aku ker???..hah..tak tau la..aku rasa aku biase2 jer.. so..kawan-kawan terangkan kat mana yang menggambarkan aku nie anak bongsu..
  
***************
Hari nie pulak mak ajak pergi pasar..so pergi la temankan beliau..memandangkan keadaan cuaca hari ini begitu baik sekali..lagipun boring jugak duk rumah..takde buat menda pun..haish.. best jugak pergi pasar.. yang paling best bila dapat beli kuih Akok.. i like it so.soo..sooo much..(sebelum nie klu pergi pasar memang takkan pernah lupa nak beli kuih nie..) sedap sangat!!!...korang patut try kuih nie..lepas tue pergi beli itik.. dah lama gilos kot nak makan itik tapi susah nak cari..hari nie memang rezeki aku kot..HOHOHO... itik tue besar amat..puas hati den!..nanti nak buat masak kari..yeay!..ok sambung citer balik..tengah elok pilih-pilih barang....tiba-tiba ade orang menyapa dari belakang..(kawan mak saya)

makcik 1: haaa...lama tak jumpe..sihat ker sekarang..
mak: aa'aaa...dah lama tak keluar...selalu suruh anak2 jer beli barang..hihihi..(gelak kecil sedikit)..sihat??macam nie je la..
makcik 1:ooo...itu la..dah tua2 nie malas nak keluarkan..(sambil memandang kat arah aku..lalu berkata)
yang nie anak ker??? jarang nampak yang nie...
(dlm hati..cess..aku sikit punyer femes..sikit je la..)
mak: aa'aa..anak la..oh..sebelum nie die(aku) duk belajar kat kuantan..baru je abis...tengaok die duduk takde buat ape..jadi ajak la die.. (senyum lagi)
makcik 1: emmm..patut la tak pernah nampak..yang nie kira anak bongsu la yer..
aku tersenyum dan terkesima(sambil buat muka) dalam hati..haish..makcik saya bukan anak bongsu..terima kasih
mak: eeehhhhhhh....takde la..anak bongsu baru darjah 5...tahun depan darjah 6..(penjelasan)
makcik: la...ye ker....tu la..tak ingat..

yolah mak cik oi....ok..dah2 bersurai semua..banyak lagi benda nak beli nie..

meneruskan perjalanan untuk mencari barang...dalam perjalanan terjumpa lagi dengan seorang makcik nie..tegur my mum..ceyh..fgemes pulak beliau hari nie..ok..tugggu lagi beliau bersama kawan beliau membedah(dialog hampir sama yang diatas)..tapi yang paling tak boleh blah ayat nie..
makcik 2: nie anak bongsu ker..
mak:memberi jawapan yang sama seperti diatas..

tengok~~~..seorang lagi cakap aku nie anak bongsu..haish...tak faham betul la den..lepas tue saya pun memberitahu la mak saya supaya laen kali klu nak keluar..kena bawak adik(the real anak bongsu).. nanti penat pulak nak menjawab persoalan..tak pun mak kena buat record jawapan tadi klu nak keluar dengan saya..hahaha...

*still wondering..adakah saya seperti anak bongsu??? 

p/s: dialog percakapan/pembedahan/penjoyyahan telah diubah dari dielak kelantan ke bahasa bangku... tp..karekter masih sama..

2 comments:

  1. kalau bwk adik yg btl2 bongsu tuh, orang dh tk tnyer gpah anak bongsu ke tk. orang tanyer adik gpah tuh anak gpah ker? huhuuhuh!!

    ReplyDelete